Kwaliteit van de Evenementenzorg
Bij evenementenzorg gaat het erom gezondheidsrisico’s tijdens evenementen zoveel mogelijk te beperken en snel in te grijpen bij problemen. Dit gebeurt waar mogelijk direct op het terrein om de reguliere zorg te ontlasten. Soms is er echter ook reguliere zorg nodig, zoals een huisarts die achterwacht houdt.
Kwaliteitszorg draait om ‘het doen van de juiste handeling, op het juiste moment, op de juiste manier, door de juiste persoon, met het beste resultaat’. Bij kwaliteitsbeoordelingen wordt gekeken of de handelingen voldoen aan de huidige professionele standaarden en of de zorg de verwachte resultaten oplevert. Hierbij worden de verwachtingen van het publiek, de professionals en de beleidsmakers meegenomen. Bij de prestatiemeting kijken we naar toegang, kwaliteit en veiligheid, effectiviteit en kosten van de zorg.
Voor optimale evenementenzorg is het belangrijk dat:
- De zorg toegankelijk en laagdrempelig is.
- De zorgvoorzieningen van goede kwaliteit zijn, met goed opgeleid en gekwalificeerd personeel, een goede inrichting voor EHBO en reanimatie, en voldoende ambulances (zie bijlage handreiking).
- De kwaliteit van zorg gebaseerd is op:
- Richtlijnen die liefst multidisciplinair zijn en die professionals volgen.
- Een veiligheidssysteem dat onnodige schade aan bezoekers voorkomt.
- Inzicht in de verwachtingen en ervaringen van bezoekers (zie thema bezoekersperspectief).
- Toetsing aan de hand van indicatoren en audits.
- De zorg goed georganiseerd is.
- Er een goed uitgerust (web-based) zorgregistratiesysteem beschikbaar is. Dit is essentieel om inzicht te krijgen in de kwaliteit van evenementenzorg.
Kennisvragen voor de komende jaren
Algemeen
- Welke data over de kwaliteit van de evenementenzorg is er ter handen, wat is de kwaliteit van de huidige data en informatie over de kwaliteit van evenementenzorg en hoe kan dit verbeterd worden?
- Wat zijn goed onderbouwde en bruikbare proces- en uitkomstindicatoren (waaronder PROM’s en PREM’s)?
- Voor welke onderwerpen moeten er nog richtlijnen of protocollen worden verbeterd en of ontwikkeld (bijvoorbeeld hitteprotocol)?
- Hoe kunnen landelijke multidisciplinaire evidence based of consensus based richtlijnen worden ontsloten voor alle stakeholders?
Tijdens evenement
- Wat zijn effectieve en passende interventies om potentiële risico’s te minimaliseren?
- wie en op basis van welke signalen bepaald wanneer extra opschaling zorg (bv infectieziekte arts, SEH arts, verslavingsarts) nodig is?
- Hoe kunnen we de paraatheid van ambulancevoorziening zo optimaal mogelijk laten aansluiten bij potentiële risico’s en op welke indicatoren moeten deze worden gebaseerd?
- Wat is de precieze rol en in houd van de activiteiten van de OVD-G en welke fasen situaties? Toelichting: Bij sommige evenementen wordt standaard een officier van dienst – geneeskundig
(ovd-g) geplaatst om snel te kunnen handelen. De rol van de OVD-G is niet altijd even helder – heeft deze alleen een rol in een opgeschaalde situatie of al eerder? Ook is er geen uniform beleid wanneer een OVD-G-g ter plaatse in te zetten.
- Hoe kan de toetsing en audit van evenementen worden verbeterd?