Bezoekersperspectief

Wat betekent dit? Dit thema kan in een paar subthema’s worden opgesplitst:

Zelfredzaamheid: Volgens de richtlijn voor evenementenzorg uit 2019 gaat evenementenzorg om alle preventieve en zorg gerelateerde activiteiten die bij een evenement worden verleend aan bezoekers, deelnemers, omstanders en medewerkers op de evenementenlocatie. Dit is een aanvulling op de reguliere acute (mobiele) zorg. Er wordt verondersteld dat bezoekers redelijkerwijs voor zichzelf kunnen zorgen tijdens een evenement. Maar het is ook belangrijk om te begrijpen hoe bezoekers dit zelf ervaren en inschatten. We weten nog te weinig over het gedrag van bezoekers na een evenement, zoals of ze zelf naar de huisartsenpost (HAP) of spoedeisende hulp (SEH) gaan.

Risico-inschatting door bezoekers: Gemeentes, veiligheidsregio’s en de GHOR voeren risicoanalyses uit en anticiperen daarop. Maar het is niet duidelijk of bezoekers deze risico’s ook herkennen en erkennen, en of er verschillen zijn per type evenement en type bezoeker.

Ervaringen van bezoekers met de evenementenzorg: Een ander belangrijk aspect is hoe bezoekers de zorg ervaren en wanneer en hoe zij er gebruik van maken. Het is belangrijk om te weten hoe toegankelijk en kwalitatief de aangeboden zorg is vanuit het perspectief van bezoekers, en hoe zij de route naar de zorg toe ervaren: wie beslist hoe en wanneer er zorg nodig is?

Kennisvragen voor de komende jaren

Risicoschatting door bezoekers

  • In hoeverre zijn bezoekers zich bewust van de mogelijke risico’s die gepaard gaan met het bijwonen van een evenement?
  • Hoe en in welke mate beïnvloedt bewustzijn van risico’s de keuze voor deelname aan een evenement?
  • Hoe moet de voorlichting aan bezoekers, professionals en evenementorganisatoren worden vormgegeven om deze bewustwording te bevorderen?

Zelfredzaamheid

  • Hoe zou de zelfredzaamheid van bezoekers vergroot kunnen worden door hen persoonlijk advies te geven via geïndividualiseerde tools?
  • Hoe wordt het publiek geïnformeerd over wat volgens de wet en de eigen huisregels rond alcohol en drugsgebruik wel of niet mag ?
  • Hoe verloopt het hulpzoekgedrag van Zelfverwijzers – Huisartsenpost/Spoed Eisende Hulp? Hoe kunnen we deze data over zelfverwijzers operationaliseren en koppelen aan de evenementendata?

Ervaringen met evenementenzorg:

  • Hoe verloopt de route naar zorg vanuit perspectief van bezoekers?
  • Hoe kun je bezoekersperspectief blijvend monitoren en evalueren?